Stadig på ferietid? Vi guider dig til en bedre døgnrytme

Døgnrytme

Semesteret er næsten lige gået i gang, og det kan være svært at vænne sin krop til at stå tidligt op efter en lang ferie. Det bliver ikke nemmere af, at morgenerne allerede bliver mørkere, men heldigvis er der meget du kan gøre for at få en bedre døgnrytme.

Hvorfor duer din gamle døgnrytme ikke?

Det første, du skal gøre, er at finde din motivation. Hvorfor vil du have en bedre døgnrytme? Er det fordi, du er træt i løbet af dagen, fordi det er hårdt at stå op om morgenen, eller fordi du ikke kan holde dig vågen til din undervisning?

Når du har fundet din motivation, så husk på den. Det er den, du skal bruge, når det nyeste afsnit af yndlingsserien trækker, selvom det egentlig er sengetid.

Beslut dig for din sengetid

Andet skridt er at finde ud af, hvornår du skal sove. Hvis du for eksempel beslutter, at den optimale rytme for dig er 22-06, skal du begynde at indrette din dag efter det. Det betyder for eksempel, at du ikke skal udskyde din læsning til kl. 21, hvis det betyder, at du skal være vågen til 23 eller 24. Få klaret dine opgaver tidligt på dagen – for eksempel om morgenen, hvis du står tidligere op. Så kan du bruge aftenen på afslapning og komme i seng til tiden.

En god døgnrytme kommer ikke af sig selv

Det vigtigste for din døgnrytme er, at den er stabil. Små ændringer i hverdagen kan have stor indflydelse på rytmen, så forsøg at være så konsekvent som muligt. Det betyder blandt andet, at du ikke bare kan nøjes med at gå tidligt i seng de dage, hvor du skal tidligt op dagen efter.

Din krop husker rigtig godt, og den lader sig ikke sådan narre til pludselig at være morgenfrisk. Det betyder selvfølgelig ikke, at du død og pine skal gå i seng kl. 22 hver aften, men hold din døgnrytme så stabil som muligt – også i weekenden!

Det kan være svært overholde sin sengetid, og der er ofte mere interessante ting, der trækker. Men husk på, at hvis du vil have en bedre døgnrytme, er det kun dig selv, der kan gøre noget. Brug din motivation, og lad være med at udskyde din sengetid – så simpelt er det egentlig.

Hvad hvis eftermiddagstrætheden rammer?

Hvis du ikke synes, at du er træt om aftenen, kan det være fordi, du har taget en lang lur om dagen. Har du tendens til lange lure, så prøv at vænne dig af med dem – husk, at træthed tit går over, hvis du begynder at lave noget andet.

Hjælper det ikke at lave noget andet, kan du tage en power-nap for at få kroppen tilbage på sporet. Din power-nap skal ikke vare mere end 20 minutter, og du skal ikke bare udsætte alarmen, når du vågner. En power-nap kan gøre underværker, hvis du er i søvnunderskud, så prøv at give det et forsøg.

God fornøjelse med din nye døgnrytme – jeg er sikker på, at du kommer til at mærke forskel.